Bureau DFO heeft haar jaarlijkse onderzoek naar Serviceproviders afgerond en het rapport met resultaten uitgebracht. Het rapport is dit jaar gebaseerd op 20 diepte interviews met financieel advieskantoren en een enquête met bijna 2000 beoordelingen. Financieel Fit scoort in zijn categorie op alle onderdelen beter dan de andere deelnemers. Er is ook gevraagd om aan te geven in hoeverre de deelnemers een aanbieder zouden aanbevelen aan een collega intermediair. De gemiddelde NPS (Net Promoter Score) van de franchiseorganisaties is 64%. Financieel Fit heeft de hoogste NPS (82%), die van Hypotheek Visie is 48%. We willen iedereen heel erg bedanken voor zijn of haar bijdrage aan deze prachtige uitkomst van het onderzoek van Bureau DFO.
“Jaarlijks vragen wij financieel adviseurs om op een groot aantal punten de voor hun
belangrijkste serviceprovider waarvan men gebruik maakt te beoordelen. Inmiddels zijn de
resultaten gebaseerd op bijna 2.000 beoordelingen” aldus Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur van Bureau DFO. “Wij ervaren dat steeds meer directies van serviceproviders deze resultaten gebruiken om bepaalde aspecten van hun eigen dienstverlening verder
aan te scherpen”.
Op dit moment is te zien dat veel financieel advieskantoren nog gebruik maken van meerdere serviceproviders. Bijvoorbeeld een serviceprovider voor hypothecair krediet en een andere serviceprovider voor schadeverzekeringen. De respondenten in het onderzoek van 2020 maken gemiddeld gebruik van 2,7 serviceproviders. Financieel advieskantoren waarderen de serviceproviders waarmee men samenwerkt gemiddeld met een 7,6.
Kleine serviceprovider Hypotheken
In de categorie “kleine service providers hypotheken” is dit jaar opnieuw LNI (Landelijk
Netwerk Inkoopcombinatie) het hoogst gewaardeerd.
Grote serviceprovider Hypotheken
In de categorie “grote serviceproviders hypotheken” is dit jaar opnieuw De Financiele
Makelaar het hoogst gewaardeerd. In deze categorie is het opvallend dat VKG Hypotheken & Kredieten, De Financiële Makelaar op een haar na is genaderd. Het verschil in de algemene waardering, is nog achter de komma. Dit is typisch een voorbeeld waar financieel advieskantoren bij het selecteren van een voor hen geschikte serviceprovider vooral naar de waarderingen van de verschillende individuele aspecten moet kijken om te weten welke serviceprovider voor hun specifieke behoefte de meeste meerwaarde heeft.
Grote serviceprovider Schade
In de categorie “grote serviceproviders schade” is Turien & Co de hoogst gewaardeerde serviceprovider. Van haar collega’s binnen deze categorie is Turien & Co de enige serviceprovider die voor het onderdeel algemene tevredenheid hoger dan een 8 scoort.
Kleine serviceprovider Schade
In de categorie “kleine serviceproviders schade” is SUREbusiness dit jaar de hoogst
gewaardeerde serviceprovider. Overigens heeft SUREbusiness die zich primair met zakelijke schadeverzekeringen bezighoudt in de afgelopen jaren een zodanige groei in aantal deelnemers doorgemaakt, dat het volgend jaar wellicht promoveert naar de categorie grote serviceproviders.
Serviceproviders kredieten
In de categorie serviceproviders kredieten wordt Kredietpunt Nederland met een gemiddelde van 9,2 dit jaar als hoogste gewaardeerd. Het aantal serviceproviders kredieten neemt geleidelijk toe. Bureau DFO verwacht dat financieel advieskantoren in de komende jaren actiever gaan worden op het gebied van zakelijk krediet.
Franchiseorganisatie Hypotheken
Ook dit jaar is weer gekeken naar de franchiseorganisaties Hypotheken. Financieel Fit met meer dan 50 franchisenemers blijft onveranderd hoog scoren in de waardering van haar deelnemers. Ook dit jaar wordt de organisatie het hoogst gewaardeerd.
Van 18 serviceproviders wordt dit jaar in de rapportage een vergelijking gegeven over de jaren 2018, 2019 en 2020. Hierbij is het opvallend dat bij de meeste organisaties op de meerderheid van de onderzochte dienstverleningsaspecten over 2020 een verbetering is te zien ten opzichte van 2019, maar er zijn ook enkele organisaties dit jaar waar op vrijwel alle punten een relevante verslechtering te zien is ten opzichte van 2019. Voor het betreffende management kunnen deze resultaten een belangrijk signaal vormen om de inspanningen op te voeren om intern orde op zaken te stellen.
1. | Ik weet wat de waarde van mijn huis is ten opzichte van mijn hypotheek | |||
2. | Ik weet hoe hoog mijn schulden zijn en wanneer ik alles heb afgelost | |||
3. | Ik sta zelden rood op mijn bankrekening | |||
4. | Ik weet wanneer ik met pensioen ga en hoeveel AOW en pensioen ik dan krijg | |||
5. | Ik weet hoe ik voor extra pensioen kan sparen | |||
6. | Ik heb een goed inzicht in mijn inkomsten en uitgaven | |||
7. | Ik vergelijk al mijn verzekeringspremies één keer per jaar | |||
8. | Ik weet hoe mijn auto verzekerd is | |||
9. | Ik heb een actueel testament |
Je hebt meer ‘Nee’ en ‘Geen idee’ ingevuld dan Ja. Dan is het tijd om overzicht te creëren en jouw financiele zaken in topconditie te brengen.
In heldere en duidelijke taal nemen we samen jouw situatie door. Je krijgt een financieel plan met de inventarisatie van uw wensen en doelen en een advies om deze doelen en wensen te bereiken. Wij gaan samen zorgen voor jouw toekomst!